Strängnäsbygdens Ryttarförening

Gruppnivåer

Här kan du läsa mer om våra olika gruppnivåer. Ridläraren placerar dig i en grupp utifrån dina eventuella förkunskaper. Om du vill byta gruppnivå, prata med din ridlärare.

Läs också gärna vår utvecklingsplan utifrån gruppnivåer Pdf, 183.4 kB..

Knattegrupp

Pågår i 30min. Ryttarens sits och hjälper. Lär sig skritta och trava. Stanna och sätta i gång hästen. Lodrät sits i skritt och lättridning + lätt sits med mantag i trav. Balans och styrövningar. Ridbanans vägar och bommar i skritt. Ridning med ledare så länge det behövs, därefter samma övningar själv.

30/30 grupp

Består av 30min teori, 30min ridning. Befästa lättridning och ridbanans vägar i skritt och trav. Rida travbommar på raka spår med lätt sits och mantag. Travhoppa bockar. Prova på galopp. Rida utan stigbyglar i skritt och prova i trav. Teori: hästens samt utrustningens delar, hästens färger & tecken, dekorativ hästvård, hästens foder, ridbanans vägar med mera.

Nivå 1

Pågår i 60 min. Börja använda rätt termer och tempo i gångarterna. Trava utan stigbyglar. Öva galoppfattningar + avbrott, samt galoppera en långsida / ett varv på volt. Testar alla sitsar i galopp. Lära sig fördela sig jämnt på ridbanan med hjälp av tempo och vägval. Lätt sits utan mantag över travbommar. Travhoppa enkelhinder + lättare banor, landa i galopp.

Nivå2

Pågår i 60 min. Öva inverkan och korrekthet i sitsen. Börja samverkning av hjälparna. Ställning och böjning. Börja flytta hästen för skänkeln, framdelsvändningar. Ska kunna hålla god fördelning. Arbetsgalopp i lätt sits och lodrät sits. Rida utan stigbyglar i alla gångarter. Övar på att spänna sadelgjorden och fixa stiglädren från hästryggen. Ska kunna alla ridvägar. Hoppar över enkelhinder och lätta banor i trav och galopp. Testar enklare serier och räkna galoppsprång mellan bommar.

Nivå 3

Pågår i 60 min. LC-nivå. Rider hästen i god balans och kan inverka på hästen. ”halvhalter”. Renodling av hjälperna, framdelsvändning, bakdelsvändning, skänkelvikning. Arbete på volt med större krav på hästen. Öka och länga steget/språnget. Rakriktning. Håller en god fördelning. Rider lätt sits och lodrät sits i alla gångarter med inverkan. Öva på självständig uppvärmning. Hoppar hinder i följd, olika hindertyper, serier. Räkna galoppsprång mellan hinder. Kan rida alla hästar/ponnyer.

Nivå 4

Pågår i 60 min. LB-nivå. Jobbar med lösgörande arbete och rider hästen i form. Mellangångarter och övergångar/tempoväxlingar. Provar skolor och ryggning. Övar på att lägga upp ett självständigt pass som motsvarar en framridning till tävling. Banhoppning och kan påverka antal galoppsprång mellan hinder.

Nivå 5

Pågår i 60 min. Träningsgrupp hoppning och/eller dressyr. LA-nivå. Högre grad av integrering av ridteori. Varierar hästen form. Förvändgalopp, skolor och enkla byten. Banhoppning/hoppning av karaktärhinder, kan påverka distansen. Kan självständigt lägga upp framridningen utifrån lektionens tema om ridläraren begär detta. Vi ser gärna att dessa elever är med på våra anordnade tränings-/tävlingsaktiviteter antingen som funktionär eller deltagare för att se hur det går till samt tar Grönt kort. På sikt hoppas vi att kunna ge dessa elever möjlighet att delta vid externa tävlingar.

Publicerad: 2022-11-26

Senast uppdaterad: 2023-08-14